Mijn reisplan

Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

• Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

Ansichtkaarten - Cuba reisverslagenAnderen over ons

Op deze pagina plaatsen we korte Cuba reisverslagen van reizigers die met Riksja Cuba zijn weggeweest. We hopen dat je door het lezen van deze stukjes niet alleen een beeld krijgt van Cuba zoals wij het beleefd hebben maar ook een impressie van het land zoals onze reizigers het ervaren hebben. Vind je het leuk om de volledige reisverslagen te lezen en alvast in de sfeer van het land te komen, kijk dan op ons Cuba reisblog.

We hopen dat onderstaande reacties je helpen bij het samenstellen van je reis en/of de route. Besef wel: elke reis is weer anders en uniek. Maar dat je enthousiast terugkomt uit Cuba, dat weten we eigenlijk wel zeker.

Heb je ook een reisverslag gemaakt of een eigen website ontworpen en wil je je ervaringen delen, dan zouden we het leuk vinden om deze op onze e-mail: info@cubaonline.nl te ontvangen. Je foto’s stellen we ook erg op prijs, we gebruiken ze dan weer voor onze website.

Overal wordt salsa gedanstAlgemeen Cuba

Al bij aankomst in Havana raakt de sfeer je. Het lijkt wel of je vijftig jaar terug in de tijd stapt. Het leven gaat traag en niemand loopt met mobieltjes, i-Pods of laptops te pronken. Hier leeft men buiten, op straat, achter de open ramen. De huizen staan open, je kunt zo naar binnen kijken. Een van de meest in het oog springende voorwerpen zijn de vele oldtimers. De een nog mooier dan de andere. Je kunt je vergapen aan de Plymouths, Bedfords, Studebakers, Chevrolets en niet te vergeten onze eigen NZH bussen met bestemming Lelystad, Lexmond, Beemsterwaard tot aan Buiten Dienst aan toe. De historische bolides vormen een bijzonder schouwspel van kleuren en vormen.
      Je ruikt de oude auto’s ook. Waar je loopt, de stad is vergeven van de roetlucht. Ook al swingt Havana, na drie dagen ben je blij om verlost te zijn van deze geur. Reisverslag Ruby van Assendelft

Al met al was het een vakantie die zo’n indruk heeft gemaakt dat we hem nooit vergeten. Wat een geweldig land is Cuba en wat een heerlijke mensen! Die vriendelijkheid en gastvrijheid die ze op kunnen brengen terwijl de meesten in armoede moeten leven. Natuurlijk zijn er mensen die geld aan je willen verdienen, maar dat is begrijpelijk en als je duidelijk bent wordt ’t ook niet irritant. Een tip voor mensen die naar Cuba gaan en wat voor de bevolking mee willen nemen: baseballs of tennisballen voor de kinderen, die staan nu op straat te honkballen met stokken en dopjes van flessen. Reisverslag Esther en Arne

Reizigster met mojito en sigaarEasy going: de pleintjes in Havana

Aankomst in Havana: Kenia Garcia, een vlotte representative van Riksja Cuba wacht ons op en geeft ons de eerste tips en alle vouchers voor onderweg mee. Eerst geld wisselen, op advies van alle Cubakenners. We wisselen ieder € 500,- resp. € 650 euro om. Dit laatste komt neer op zo’n dikke 800 CUC (convertible peso’s). Inderdaad … dik! We krijgen een dik pak geld mee en dat gaat in het geheime zakje op onze nu dus ook dikke buik. Afijn, hier moeten we een eind mee komen. De gemiddelde uitgaven liggen op € 30,- p.p. per dag. Maar met ons mojitos- en eetgedrag komen we uiteindelijk op € 45,- per dag uit. Dit is dan wel inclusief benzine voor zo’n 2600 km. Soit!
      Na een busrit van ca. een half uur komen we bij een gezellig hotel in de stad Havana, of beter gezegd ciudad Habana. We pakken snel uit en gaan naar de bar beneden. Mojitos drinken en klinken op een goede vakantie. Er is een muzikant die vrolijk op zijn gitaar speelt. De kok zit er ook bij met een gitaar en de nachtportier slaat met twee harde voorwerpen het ritme. We zingen uit volle borst mee als we een liedje enigszins herkennen. Het is dan ook meteen hartstikke gezellig. Ruby van Assendelft

Havana - rondreis CubaVervolg Easy Going: de pleintjes in Havana

De volgende dag zijn we om zeven uur alweer wakker en om acht uur zitten we aan een lekker ontbijtje met aardappeltjes, worst, spiegelei, pannenkoekjes en vruchten. De koffie is niet om over naar huis te schrijven. Cubanen houden van airco en binnen in het hotel is het koel tot gewoon koud. We hebben dan ook niet het idee dat het buiten wel eens heeeeel erg warm kan zijn. We pakken ons tasje in en gaan op verkenningstocht… de hitte in… en zonder zonnebrand. Niet zo handig. De zon schroeit op mijn bol.We lopen over de Malécon, de Havanese boulevard, terug richting oude centrum tot de hitte te veel wordt en het Museo de la Revolucion soelaas biedt. Binnen is het aangenamer van temperatuur. Het is een rommelige, ouderwetse tentoonstelling over de diverse opstanden van het eiland. Wel boeiend. En je koelt er lekker af. Na het museum naar het hotel geflaneerd (want lopen doe je in Havana niet) en geluncht. Met de zonnebrandcrème dit keer in de aanslag gaan we na de lunch in het ijsgekoelde restaurant weer naar buiten. We hadden beter een paraplu mee kunnen nemen! Het regent. We wachten heel even maar gaan dan toch maar verder stappen. De regen gaat alras stoppen.
      We lopen door het oude centrum ‘centro viejo’ en door een slordige winkelstraat waar men geduldig in de rij staat om een winkel – met minimale voorraad – in te mogen. Ik neem een kijkje in een antieke apotheek, prachtig, gelardeerd met ouderwetse medicijnpotten en -flessen. Er zijn ook relatief veel galeries, best mooie kunst. We komen uit bij het water en gaan op een bankje zitten, ons vergapend aan oude, roetproducerende auto’s en bijzondere Havaneros. Links van ons bevindt zich een fort, rechts zie je de haven. Na uitgerust te zijn, gaan we op zoek naar de beroemde ‘Bodeguita del Medio’. Reisverslag Ruby van Assendelft

Cubaanse cowboys - reis CubaTussen de tabaksheuvels, bouwsteen naar Vinales

We zijn met twee echte Cubaanse cowboys hier door het prachtige landschap gereden om bij een aantal kleine boertjes op bezoek te gaan. We hebben een mojito gedronken uit een vers gehakte kokosnoot, gekauwd op een suikerrietstengel en versgemalen Cubaanse (straffe) koffie geproefd. We reden met onze zeer brave ponnies (aj, ik voel mijn billen, nog) al hobbelend door de tabaks-, rijst en maisvelden door en ondertussen keken we uit op die maffe rotsformaties. Dit is HET gebied waar de tabaksbladeren voor de beroemde sigaren geteeld wordt. We moesten natuurlijk ook een versgedraaide sigaar roken (Ton moet nu nog steeds hoesten…); hij smaakte goed! Reisverslag Ton en Simone

Het was een heel mooie tocht, heel groen, met allerlei verschillende vegetatie: tabak, bananen-, kokos- en avocadobomen, koffiestruiken, suikerriet, etc. We zijn ook gestopt bij een aantal van de kleine huisjes waar we zelfgebrande koffie en versgeperst suikerrietsap gedronken hebben en een oud mannetje ons liet zien hoe sigaren gerold worden. Reisverslag Cari en Goos Jan

Rijden van Santa Clara naar TrinidadLiving la vida local, bouwsteen naar Trinidad en Santa Clara

Gisteren was onze missie om vanuit St. Clara naar Trinidad te rijden en wel door de bergen. We hadden er al op gerekend dat de 90 km niet de makkelijkste zouden zijn. Nou, dat hebben we geweten; plotseling was er helemaal geen asvalt meer te bekennen…De omgeving was echt adembenemend: prachtig gebergte met afwisselende kleuren van de gewassen die er verbouwd worden, hier en daar een boer met zijn ossenploeg en heel veel cowboys te paard. Op een stuk van 30 km hebben we helemaal geen auto gezien, alleen ruiters en mensen te voet. Niet voor te stellen in ons overdrukke landje. Na een rit van 4 uur kon onze Fabia eindelijk echt asvalt onder haar bandjes voelen en Trinidad binnen rijden. Een prachtig oud-koloniaal stadje met kinderkopjes, smalle straatjes met veel verkeer (paarden, ezels, fietstaxi’s en hier en daar een oldtimer en een ouwe Cubaan). De meeste huisjes hier hebben maar een verdieping en hebben alle pastelkleuren die je maar bedenken kunt. Een bonte mengeling van kleur dus. De ramen zijn allemaal voorzien van smeedhekwerken. Het ziet er heel romantisch uit! Reisverslag Ton en Simone

Logeren bij een Casa-ParticularToen we een local om de weg vroegen bleken zo ongeveer voor de deur van de Casa-Particular van Dr. Rogelio Inchaupsi te staan. Het was een schitterend oud huis met antieke meubelen, geen ramen maar grote houten luiken en houten vloeren. Daar kregen we een warm welkom en kregen gelijk de kamers te zien. We hebben de bagage gedropped en zijn gelijk Trinidad gaan bekijken. Wandelend door het stadje hoorden we Cubaanse muziek….
      Om 19.00 uur zou voor ons het eten klaarstaan en we werden netjes op tijd naar beneden geroepen. Er stond kreeft op het menu. Toen we beneden kwamen bleek Rogelio (eigenaar van de casa) twee enorme beesten op de barbecue te hebben gegooid. Veel te veel voor ons tweeën, maar goed… ons best doen dus! We hebben flink zitten smullen, maar hielden toch iets meer als 1 kreeft over. Schuldgevoel, want die mensen doen zo hun best voor je! We spraken af om de rest morgen op te eten. Na het eten zijn we naar Casa de Musica gelopen, waar een live bandje optrad. Op een terras gezeten met de inmiddels onmisbare mojito. Reisverslag Esther en Arne

Tweede dag in Trinidad: We krijgen een fantastisch ontbijt op de binnenplaats geserveerd. Omeletten, veel fruit, jus d’orange, sterke koffie en als klap op de vuurpijl echte verse witte zachte broodjes. We besluiten naar het strand te wandelen, maar komen er achter dat Trinidad toch verder van de zee ligt als we dachten. Daarom maar twee fietstaxi’s genomen. Het voordeel van een fietstaxi is tweeledig. Het kost ons niet veel moeite om ergens te komen en je waant je in een attractie van een pretpark. We maken spectaculaire afdalingen in dat gammele karretje en Miek gilt net zo hard als destijds in de Python. We zijn heel aangekomen. Reisverslag Jan van den Hoek

Muziek op straatBuena Vista Santiago

We hebben deze ochtend met een plaatselijke gids afgesproken. Hij zal ons vanaf 10.00 uur een aantal interessante plekken in Santiago laten zien. We zien het gebouw waar Fidel de Amerikanen heeft aangevallen. Vooral de indrukwekkende kogelgaten vallen op. Maar volgens onze gids zijn ze niet authentiek, maar er later ingemaakt. Daar gaat mijn spannende foto. Daarna naar de villa van Bacardi, de rummagnaat. Na zijn vlucht naar Amerika wordt deze villa gebruikt als school. Vervolgens gaan we naar het plein van de revolutie, die hebben ze in iedere zich zelf respecterende plaats. Meest opvallende hier is een enorm bronzen standbeeld. Daarna gaan we naar de begraafplaats, waar veel helden van de revolutie begraven liggen. We krijgen een rondleiding van een vrouwelijke gids. Ze weet veel te vertellen over Jose Marti en we zien een ceremonie met de militaire wacht. Vervolgens gaan we naar kasteel Moro. Alleen het uitzicht over de Caraibische zee is al mooi. In het kasteel komen we nog een prent van Piet Hein tegen. Die heeft hier ook nog van zich doen spreken. Het is inmiddels al laat in de middag en we gaan terug naar ons hotel. We rekenen af met onze gids Oresto (naast geld, heb ik nu ook een shirt minder) en drinken nog wat met hem, Robin en Mariska in de bar. Daarna nog een kleine lunch in Casa Grande en dan nog naar de Trova om de meidengroep van gisterenavond nog een keer te bewonderen. Ze herkennen ons en Frans gaat zelfs soepel uit de heupen met de zangeres. Reisverslag Jan van den Hoek

Zonsondergang - rondreizen CubaBungalow aan palmenstrand

Over zijn verblijf in Maria la Gorda schreef Jan Janssen het volgende gedicht:

Vogels in regenboogtinten zingen hun lied op de maat van wind en golven
      Zee als een aquarium met vissen, gepenseeld van een rijk gevuld pallet Parelwitte wolken, uitgewist door de zon, tegen een lucht die een gamma van blauw spiegelt in de glasheldere zee
      Wapperende palmen die hun schaduw neervlijen op het witte strand
      Maria la Gorda, waar ’s avonds de rode zon achter de bolle horizon valt, ik zal mij jou herinneren als de plek waar enkel de vallende kokosnoot voor onrust zorgt

Stel je eigen Cuba vakantie samen